Türkiye’de Bir İlk: "Melodili Yol" Uygulaması Başladı
Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı, Türkiye'de ilk kez hayata geçirilen "Melodili Yol" uygulamasının Ankara’nın Nallıhan ilçesi sınırlarında kullanıma sunulduğunu duyurdu. Uygulama, araçların belirli bir hızla geçişi sırasında yol yüzeyine yerleştirilen özel işaretlemelerle müzikal ezgi üretme teknolojisine dayanıyor.
"MOZART’IN TÜRK MARŞI YOLDA YANKILANIYOR"Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Karayolları Genel Müdürlüğü koordinasyonunda yürütülen proje kapsamında, Nallıhan – Beypazarı Devlet Yolu'nun 21. kilometresinde yer alan Eymir Köyü yakınlarında çalışmaların tamamlandığını açıkladı. Bakan Uraloğlu, “Sürücüler, belirli bir hızda seyrederken Mozart’ın Türk Marşı’nı net şekilde duyabiliyor.” ifadelerini kullandı.
“TİTREŞİM VE SESLER MELODİYİ OLUŞTURUYOR”Uygulamanın teknik detaylarına da değinen Bakan Uraloğlu, yol yüzeyine yerleştirilen oyukların ve işaretlemelerin araç geçişiyle birlikte belirli frekanslarda titreşim ve ses ürettiğini, bu seslerin birleşerek müzikal bir melodi oluşturduğunu belirtti. Uraloğlu, “Bu oyuklar veya işaretlemeler, araçların belirli bir hızla geçtiği takdirde müzikal bir melodi oluşturacak şekilde tasarlanıyor. Yüzeydeki her bir oyuk veya işaretleme, farklı frekansta bir nota verecek şekilde konumlandırılıyor. Sürücü sabit hızla seyrettiğinde, oluşan titreşim ve sesler birleşerek hedeflenen ezginin duyulmasını sağlıyor.” dedi.
DOĞAL HAYATA ZARAR VERMEYECEKUygulamanın, Nallıhan Davutoğlan Yaban Hayatı Geliştirme Sahası'na zarar vermeyecek şekilde planlandığını belirten Uraloğlu, çalışmaların 12 Mayıs 2025’te başladığını ve 16 Mayıs 2025 itibarıyla tamamlandığını bildirdi.
İKİNCİ ETAP ANKARA - ESKİŞEHİR YOLUNDA BAŞLADIBakan Uraloğlu, Melodili Yol uygulamasının ikinci etabının 17 Mayıs 2025 tarihinde Ankara – Eskişehir Devlet Yolu’nun Sivrihisar çıkışındaki Kertek mevkiinde başlatıldığını duyurdu. Uygulamanın yerleşim yerlerinden uzak bölgelerde hayata geçirildiğini belirten Uraloğlu, "Benzer projelerde, diğer ülkelerdeki uygulamalarda, yerleşim alanlarına yakın bölgelerde gürültü şikayetleri artabiliyor. Biz bu nedenle uygulamaları sessiz bölgelerde yapmayı tercih ediyoruz." açıklamasında bulundu.
UYGULAMANIN ETKİNLİĞİ İÇİN TEKNİK ŞARTLAR ÖNEMLİSistemin doğru şekilde çalışabilmesi için belirli fiziksel ve teknik koşulların sağlanması gerektiğine dikkat çeken Uraloğlu, “Melodili yol uygulamasının en iyi sonuca ulaşması için, taşıtların saatte ortalama 100 kilometrelik sabit hızlarda seyredebileceği, yolun düz olduğu, üstyapı bozukluklarının bulunmadığı, pürüzsüz bir kaplamaya sahip yollarda yapılması gerekiyor. Ayrıca, bu yolların düşük trafik hacmine sahip olması ve ağır taşıt trafiğinin yoğun olmaması, uygulamanın ömrü ve etkinliği açısından büyük önem taşıyor.” ifadelerini kullandı.