ÇED olumsuz raporlarına rağmen kurulan Hatay Havalimanı pahalıya patladı

Hatay Havalimanı, 2007 yılında dönemin Başbakanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından açıldı. ÇED olumsuz raporlarına ve uzman uyarılarına rağmen Amik Gölü kurutularak yapılan havalimanı, 2012 ve 2019’da iki kez su baskını yaşadı. İntaş İnşaat ve YDA tarafından Amik Ovası’nda inşa edilen havalimanı, 6 Şubat 2023 depremlerinde kullanılamaz hale geldi. Deprem sonrası arama kurtarma ekiplerinin bölgeye ulaşamaması, müdahaleyi geciktirdi.

ESKİ HALİNE DÖNEMİYOR

BirGün'ün haberine göre depremde pisti, sarsıntının etkisiyle tam ortasından ikiye bölünen Hatay Havalimanı’nın onarımı için 2023 ve 2024 yıllarında toplam 5 milyar 600 milyon TL kaynak kullanıldı. Toplam 5,6 milyar TL’lik harcamaya karşın havalimanı tam anlamıyla onarılamadı. Hatay’a yönelik yatırımların yer aldığı program da havalimanının eski haline kavuşturulabilmesi için milyarlarca liralık kaynağa daha ihtiyaç duyulduğunu ortaya koydu. Hatay Havalimanı’nın pisti ile apron ve taksi yollarının onarımı için 2025 yılının ocak-eylül döneminde de milyarlarca liralık harcama gerçekleştirildi. Plansızlık nedeniyle kullanılamaz hale gelen havalimanında, milyarlarca liralık onarım maliyetinin ardından 1 Eylül 2025 tarihinde uçuşlar tekrar başladı.

HARCAMA BİTMİYOR

Terminal binası ve pisti ile apron ve taksi yollarının onarımı için adeta bir servet harcanan Hatay Havalimanı’nın ayağa kaldırılması için kullanılan kaynağın havalimanının içi ile sınırlı kalmadığı öğrenildi. 6 Şubat 2023 depremlerinde zarar gören havalimanına giden alternatif yolun ve yolun üzerindeki köprülerin onarımı için de fahiş harcamaya imza atıldığı belirlendi.

Karayolları Genel Müdürlüğü 29 Eylül 2025 tarihinde, “Hatay Havalimanı Alternatif Yolu ve Depremde Hasar Gören Köprülerin İkmal İnşaatı Yapım İşi” ihalesi düzenledi. Pazarlık yöntemiyle düzenlenen ihalede beş şirketten teklif alındı. İhaleyi, 927 milyon 927 bin 927 TL teklif sunan Feza Taahhüt Anonim Şirketi kazandı. Şirket ile 15 Ekim’de sözleşme imzalandı.

AĞUSTOS 2026’DA TAMAMLANIYOR

İhale kapsamında, Hatay Havalimanı’na giden alternatif yolun onarımı ile yolun üstündeki köprülerin depremde gördüğü hasarın giderileceği belirtildi. Şirket, 30 Ekim’de başladığı ihale kapsamında gerçekleştireceği onarım ve yeniden inşa işlerini 26 Ağustos 2026 tarihine kadar tamamlayacağını taahhüt etti.

İNŞA SÜRECİ

Amik Gölü’nün aynasında inşa edilen Hatay Havalimanı’na yönelik ilk tartışmalar 2005 yılında yaşandı. STK’lerin ve uzmanların tüm uyarılarının yanı sıra ÇED olumsuz raporu da verilen havalimanının inşasına 2005 yılının başında başlandı. Hatay İl Özel İdaresi Mali Hizmetler Müdürlüğü koordinesinde gerçekleştirilen inşa sürecinde İntaş İnşaat isimli şirket ile anlaşıldı. İnşa sürecinde İl Özel İdare’nin mali kaynakları yetersiz kalınca proje, Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’na devredildi. Yaklaşık 2 bin dekar alana kurgulanan Hatay Havalimanı’nın inşası, 9 Aralık 2007 tarihinde tamamlandı. Pistini İntaş İnşaat’ın yaptığı havalimanının terminal binası ise iktidara yakınlığı ile bilinen şirketlerden YDA’ya yaptırıldı.