Hürmüz’de ateşkes kısa sürdü: ABD vurdu, İran misilleme yaptı
Hürmüz’de ateşkes kısa sürdü: ABD vurdu, İran misilleme yaptı
ABD ile İran arasında geçen hafta imzalanan ateşkes mutabakatı kısa sürdü. ABD'nin İran'daki askeri hedeflere düzenlediği saldırının ardından Tahran yönetimi, Kuveyt ve Bahreyn'deki ABD üslerini füze ve İHA'larla vurdu. Bölgede sirenler çalarken Körfez'de tansiyon yeniden zirveye çıktı.
ABD " class="text-dark font-weight-bold" target="_blank"> ABD ile İran arasında geçtiğimiz hafta imzalanan ateşkes mutabakatı uzun ömürlü olmadı. Hürmüz Boğazı'nda yaşanan yeni saldırılar, iki ülke arasındaki gerilimi yeniden sıcak çatışma noktasına taşıdı. ABD " class="text-dark font-weight-bold" target="_blank"> ABD Merkez Kuvvetler Komutanlığı (CENTCOM), sabaha karşı yaptığı açıklamada, İran'ın Hürmüz Boğazı'nda ticari gemilere yönelik saldırılarını gerekçe göstererek İran'daki bazı askeri hedeflere hava operasyonu düzenlediğini duyurdu.
Açıklamada, İran'ın önceki gün ticari bir gemiye saldırmasının ardından Tahran yönetimine ateşkes anlaşmasına uyma fırsatı tanındığı ancak İran'ın bu sabah Panama bandıralı bir petrol tankerini insansız hava aracıyla hedef alarak ateşkesi yeniden ihlal ettiği öne sürüldü.
TRUMP'TAN AÇIKLAMA GELDİ
ABD " class="text-dark font-weight-bold" target="_blank"> ABD Başkanı Donald Trump da gelişmelere ilişkin Truth Social hesabından dikkat çeken açıklamalarda bulundu. Trump paylaşımında, " ABD " class="text-dark font-weight-bold" target="_blank"> ABD uçakları İran'ın ateşkesi bir kez daha ihlal etmesi üzerine füze ve İHA depolarını ile kıyıdaki radar tesislerini vurdu. Muhtemelen asla ders almayacaklar" ifadelerini kullandı.
Trump açıklamasının devamında ise, "Öyle bir noktaya gelebiliriz ki artık mantıklı davranamayız ve çok başarılı şekilde başlattığımız işi askeri olarak tamamlamak zorunda kalabiliriz. Eğer bu olursa İran İslam Cumhuriyeti artık var olmayacak" sözleriyle Tahran yönetimine sert mesaj verdi.
İRAN'DAN MİSİLLEME
ABD'nin saldırılarının ardından İran'dan beklenen karşılık geldi. İran Devrim Muhafızları Ordusu (DMO), ABD'nin son operasyonlarına misilleme olarak Kuveyt ve Bahreyn'deki ABD " class="text-dark font-weight-bold" target="_blank"> ABD askeri üslerine füze ve insansız hava araçlarıyla saldırı düzenlediklerini açıkladı.
İran resmi haber ajansı IRNA'nın aktardığı açıklamada, Deniz Kuvvetleri ile Hava-Uzay Kuvvetleri'nin koordineli operasyonunda Kuveyt'teki Ali es-Salim Hava Üssü ile Bahreyn'deki ABD " class="text-dark font-weight-bold" target="_blank"> ABD Beşinci Filosu'nun konuşlu olduğu Selman Limanı'nın da aralarında bulunduğu toplam sekiz askeri tesisin hedef alındığı bildirildi.
DMO, saldırının Washington yönetiminin İran topraklarına düzenlediği operasyonlara doğrudan misilleme olduğunu vurguladı. Ayrıca ABD'nin, Hürmüz Boğazı kıyısındaki beş noktayı hedef aldığı belirtilirken, İran yönetimi İslamabad Mutabakat Zaptı kapsamında boğazdaki deniz trafiğinin yönetiminden sorumlu olduğunu savundu.
Açıklamada, kuralları ihlal eden gemilere yönelik müdahalelerin daha sert şekilde sürdürüleceği belirtilirken, İran'a yönelik yeni bir saldırının "ezici güçle" karşılık bulacağı uyarısı yapıldı.
KUVEYT VE BAHREYN'DE ALARM
Gerilimin Körfez'e yayılmasıyla birlikte Kuveyt'te hava savunma sistemleri devreye girdi. Yetkililer, vatandaşların duyduğu patlama seslerinin hava savunma sistemlerinin gerçekleştirdiği önleme faaliyetlerinden kaynaklandığını açıkladı. Bahreyn İçişleri Bakanlığı ise olası saldırı ihtimali nedeniyle ülke genelinde sirenlerin çaldığını duyurdu. Vatandaşlardan sakin olmaları, en yakın güvenli bölgelere gitmeleri ve resmi makamların açıklamalarını takip etmeleri istendi.
Karşılıklı saldırılarla birlikte Hürmüz Boğazı'nda yeniden yükselen gerilim, uluslararası kamuoyunda yeni bir bölgesel çatışma endişesini artırdı.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.




