air park
Oses
Göçmen's Ranch

Körfez’de tansiyon yeniden yükseliyor: İran rest çekti ABD noktayı koydu

Dünya 25.06.2026 - 15:41, Güncelleme: 25.06.2026 - 16:00
 

Körfez’de tansiyon yeniden yükseliyor: İran rest çekti ABD noktayı koydu

Hürmüz Boğazı üzerindeki ABD-İran çekişmesi sürerken ABD kaynaklarından dikkat çeken bir değerlendirme geldi. İran'ın Hürmüz Boğazı'ndan geçecek gemiler için geçiş ücreti alacağı yönündeki açıklamalara ilişkin konuşan ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, bunun "hiçbir zaman bir anlaşmanın kabul edilebilir koşulu" olmayacağını söyledi.
ABD-İsrail ile İran arasındaki 4 aylık savaş süreci, devam eden müzakereler nedeniyle askıya alınsa da başta Hürmüz Boğazı olmak üzere çeşitli konularda krizler devam ediyor.  Bahreyn'in başkenti Manama'da katıldığı Körfez İşbirliği Konseyi (KİK) toplantısında konuşan ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, konuya dair açıklamalarda bulundu.  KİK ülkeleriyle yürüttükleri ortaklığın önemine değinen Rubio, İran'a yönelik saldırılara işaret ederek bu sürecin ABD ile KİK ülkeleri arasındaki ortaklığı önemli bir imtihana tabi tuttuğunu ifade etti. Rubio, KİK ve ortaklarıyla birlikte İran ile "geçmişteki farklılıklarına rağmen bir anlaşma üzerinde çalışacağını" ancak bunu "her koşulla anlaşma değil bazı şartların sağlandığı" bir anlaşma olacağını söyledi. "GEÇİŞ İÇİN ÜCRET TALEP EDİLEMEZ" Anlaşma şartlarının birinci sırasında Hürmüz Boğazı'ndaki denizcilik trafiğinin serbest olması gerektiğinin altını çizen Rubio, Hürmüz Boğazı'nın uluslararası sulara ait olduğunu ve hiçbir devletin buradan geçişler için ücret talep edemeyeceğini ifade etti. Rubio, "İster geçiş ücreti deyin, ister ücret deyin, ne derseniz deyin bu bir kelime oyunu. Gerçek şu ki yeryüzünde hiçbir ülkenin uluslararası su yollarının kullanımı için ücret talep etme hakkı yoktur. Bu, hiçbir zaman bir anlaşmanın kabul edilebilir bir koşulu olmayacaktır" dedi. "İRAN ASLA NÜKLEER SİLAHA SAHİP OLMAMALI" ABD'li Bakan, anlaşmanın diğer bir şartını da "İran'ın asla nükleer silaha sahip olmaması gerektiği" biçiminde sıralarken yapılacak herhangi bir anlaşmanın bunu garanti altına alacağını söyledi. ABD'nin bu iki şartı öncelediğinin altını çizen Rubio, "ülkesinin bunun işe yaraması için hazır ve istekli olduğunu", anlaşma için çalışırken bölgedeki müttefiklerinin de çıkarlarının ve güvenliğinin önceleyeceği mesajını vermek için bölgeye geldiğini dile getirdi.
Hürmüz Boğazı üzerindeki ABD-İran çekişmesi sürerken ABD kaynaklarından dikkat çeken bir değerlendirme geldi. İran'ın Hürmüz Boğazı'ndan geçecek gemiler için geçiş ücreti alacağı yönündeki açıklamalara ilişkin konuşan ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, bunun "hiçbir zaman bir anlaşmanın kabul edilebilir koşulu" olmayacağını söyledi.

ABD-İsrail ile İran arasındaki 4 aylık savaş süreci, devam eden müzakereler nedeniyle askıya alınsa da başta Hürmüz Boğazı olmak üzere çeşitli konularda krizler devam ediyor.  Bahreyn'in başkenti Manama'da katıldığı Körfez İşbirliği Konseyi (KİK) toplantısında konuşan ABD Dışişleri Bakanı Marco Rubio, konuya dair açıklamalarda bulundu. 

KİK ülkeleriyle yürüttükleri ortaklığın önemine değinen Rubio, İran'a yönelik saldırılara işaret ederek bu sürecin ABD ile KİK ülkeleri arasındaki ortaklığı önemli bir imtihana tabi tuttuğunu ifade etti. Rubio, KİK ve ortaklarıyla birlikte İran ile "geçmişteki farklılıklarına rağmen bir anlaşma üzerinde çalışacağını" ancak bunu "her koşulla anlaşma değil bazı şartların sağlandığı" bir anlaşma olacağını söyledi.

"GEÇİŞ İÇİN ÜCRET TALEP EDİLEMEZ"

Anlaşma şartlarının birinci sırasında Hürmüz Boğazı'ndaki denizcilik trafiğinin serbest olması gerektiğinin altını çizen Rubio, Hürmüz Boğazı'nın uluslararası sulara ait olduğunu ve hiçbir devletin buradan geçişler için ücret talep edemeyeceğini ifade etti.

Rubio, "İster geçiş ücreti deyin, ister ücret deyin, ne derseniz deyin bu bir kelime oyunu. Gerçek şu ki yeryüzünde hiçbir ülkenin uluslararası su yollarının kullanımı için ücret talep etme hakkı yoktur. Bu, hiçbir zaman bir anlaşmanın kabul edilebilir bir koşulu olmayacaktır" dedi.

"İRAN ASLA NÜKLEER SİLAHA SAHİP OLMAMALI"

ABD'li Bakan, anlaşmanın diğer bir şartını da "İran'ın asla nükleer silaha sahip olmaması gerektiği" biçiminde sıralarken yapılacak herhangi bir anlaşmanın bunu garanti altına alacağını söyledi. ABD'nin bu iki şartı öncelediğinin altını çizen Rubio, "ülkesinin bunun işe yaraması için hazır ve istekli olduğunu", anlaşma için çalışırken bölgedeki müttefiklerinin de çıkarlarının ve güvenliğinin önceleyeceği mesajını vermek için bölgeye geldiğini dile getirdi.

Habere ifade bırak !
Habere ait etiket tanımlanmamış.
Okuyucu Yorumları (0)

Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

Yorum yazarak Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve sariyersoz.com.tr sitesine yaptığınız yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan tüm yorumlardan site yönetimi hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.
Sitemizden en iyi şekilde faydalanabilmeniz için çerezler kullanılmaktadır, sitemizi kullanarak çerezleri kabul etmiş saylırsınız.