Türkiye 1.2 Milyar Dolarlık Otomotiv Yatırımını Fas’a Kaptırdı
Türkiye 1.2 Milyar Dolarlık Otomotiv Yatırımını Fas’a Kaptırdı
Renault Türkiye’nin eski CEO’su Hakan Doğu, Stellantis’in 1.2 milyar dolarlık yatırımını Fas’a kaydırdığını açıkladı: “Türkiye yatırım cazibesini kaybediyor.”
Otomotiv devi Stellantis’in 1.2 milyar dolarlık yatırım tercihini Türkiye yerine Fas’tan yana kullanması, sektörde hayal kırıklığına neden oldu.
Sektörün önde gelen isimlerinden Renault Türkiye’nin eski CEO’su Hakan Doğu, sosyal medya hesabından yaptığı paylaşımla gelişmeyi duyurdu. Doğu, “ Türkiye bir büyük otomotiv yatırımını daha Fas’a kaptırdı” ifadelerini kullanarak, yatırım cazibesinin kaybına dikkat çekti. Açıklamalar, otomotiv ve tedarik sanayisinde yankı uyandırdı.
STELLANTIS NEDEN FAS’I SEÇTİ?
Stellantis grubunun Fas’ın Kenitra kentindeki tesisine yapacağı 1.2 milyar dolarlık yatırımın kapsamı oldukça geniş:
- Kapasite Artışı: Fabrika iki kat büyütülerek, grubun en büyük üretim merkezi haline gelecek. 2030 itibarıyla yıllık üretim 535.000 araca ulaşacak.
- Yeni Modeller: Citroën Ami, Opel Rocks-e, Fiat Topolino ve yeni Fiat Panda gibi elektrikli ve mikromobilite araçlar üretilecek.
- Teknoloji Üssü: Yıllık 350.000 adet hibrit motor üretim kapasitesi ve potansiyel batarya montajı planlanıyor.
- Yan Sanayi Desteği: 2030’a kadar %75 yerel entegrasyon hedefiyle yıllık 6 milyar dolarlık yerel satın alma yapılacak.
"BUNDA DA TÜRKİYE’NİN YATIRIM CAZİBESİNİ KAYBETMESİNİN SONUCU OLDUĞUNU ANLAYABİLİYORUZ"
Yatırımın neden Türkiye’ye değil Fas’a yöneldiği sorusuna Hakan Doğu iki temel yanıt verdi:
- Tofaş’ın bu büyük yatırım için tekrar tercih edilmemesi.
- Türkiye’nin artık yatırımcılar için cazip bir ülke olmaktan uzaklaşması.
Doğu, "Bunda da Türkiye’nin yatırım cazibesini kaybetmesinin sonucu olduğunu anlayabiliyoruz." sözleriyle bu durumun altını çizdi.
TEDARİK SANAYİSİ DE YÖN DEĞİŞTİREBİLİR
Doğu’nun bir diğer uyarısı ise tedarik zincirine ilişkin. Fas’ın sunduğu teşvikler ve büyüyen pazar potansiyeli, Türk otomotiv tedarikçilerinin de yönünü bu ülkeye çevirmesine neden olabilir.
STRATEJİK BİR KIRILMA MI?
Stellantis’in tercihi, Türkiye’nin üretim merkezi olma iddiasını zora sokuyor. Uzmanlara göre bu tablo, yapısal reformlar ve öngörülebilir bir yatırım iklimi sağlanmadıkça benzer kayıpların devam etmesi riskini taşıyor.
Yorumunuz başarıyla alındı, inceleme ardından en kısa sürede yayına alınacaktır.

